مهران دوستی

خلاصه ای از زندگینامه " استاد مهران دوستی" برای دوستانی که کمتر با ایشان آشنا هستند

 

نام: مهران دوستی

تاریخ تولد: 3 بهمن 1335

اصالتاً مازندرانی – روستای بلده از توابع نور

رشته تحصیلی: مکانیک و مهندسی تصفیه آب از امریکا

نحوه شروع فعالیت: در سال 1359 و هنگام تصدی سمت مدیریت تولید صداوسیمای مرکز گیلان، به دلیل نیامدن گوینده، این کار را بر عهده  می گیرد و از آن پس تاکنون این حرفه را دنبال کرده است. وی در زمان جنگ ایران و عراق اطلاعیه های ارتش  را در رادیو می خواند و از گویندگان رادیو جبهه بود.

او در سالهای اخیر گویندگی برنامه های متعددی را در رادیو بر عهده داشت. همکاری در برنامه های تلویزیونی از جمله سینما دو و سینما چهار و تیزرهای تبلیغاتی از دیگر فعالیت های او در حیطه گویندگی است.

وی در چند سال اخیر به عنوان گوینده ی برتر رادیو و نماینده ی ایران در ABU ( اتحادیه رادیو تلویزیونی آسیا –اقیانوسیه) انتخاب شده است.

گویا مرگ، امسال هم همانند سال گذشته بهار را برای گلچین کردن بهترین های ما انتخاب کرده است. مهران دوستی گوینده و مجری محبوب رادیو و تلویزیون ایران ساعاتی پیش بر اثر بیماری ریوی دار فانی را وداع گفت.

 دوستی از جمله بهترین و پرطرفدارترین مجریان رادیو ایران بود که برنامه «کافه گفتگویش» ساعت ها مخاطبان را پای رادیو می نشاند.

 وی دقیقا ساعت 3 بامداد سوم بهمن 1335 در روستای بلده از توابع نور به دنیا آمد و تحصیلات خود را در رشته مکانیک و مهندسی تصفیه آب در آمریکا به پایان رساند. آن روزها به روستای زادگاه مهران علمده می گفتند و حالا برای خودش شهری شده است به اسم رویان!

 دوستی از جمله بهترین و پرطرفدارترین مجریان رادیو ایران بود که برنامه «کافه گفتگویش» ساعت ها مخاطبان را پای رادیو می نشاند.

 وی بیشتر دوران کودکی، نوجوانی و جوانی را در دامنه جنگل های انبوه البرز گذراند. در دوران پایانی تحصیل دبیرستان به تهران آمد، چند سال در تهران بود و سپس باز به شمال رویان بر گشت. بعد از اخذ دیپلم چون در انجمن ایران و آمریکای آن زمان جزو شاگردان ممتاز در یادگیری زبان انگلیسی بود، امتحان تافل داد و با نمره ای خوب از دانشگاه هوستون ایالت تگزاس پذیرش گرفت و شد یکی از هزاران دانشجوی ایرانی مقیم آمریکا.

 بعد از انقلاب در سال ۶۰ به ایران برگشت و از همان زمان تا پیش از مرگش صدایش را از رادیو و تلویزیون می شنیدیم و مهمان لحظات صبح و عصر ما بود.

  وی در سال ۱۳۵۹ و هنگام تصدی سمت مدیریت تولید صدا و سیمای مرکز گیلان، به دلیل نیامدن گوینده این کار را بر عهده می‌گیرد و از آن پس به گویند‌گی در رادیو مشغول می شود.

 دوران 8 سال دفاع مقدس اطلاعیه‌‌های ارتش را در رادیو میخواند و از گویندگان رادیو جبهه بود. او در سالیان اخیر به عنوان یکی از چهره‌‌ های شناخته شده رادیو گویند گی برنامه‌های متعددی را بر عهده داشته‌ است و موفق به دریافت جوایز فراوانی از جمله جایزه برتر چهارمین جشنواره جوانه ها شد.

  دوستی در چند سال اخیر به عنوان گویند‌گی برتر رادیو و نماینده‌‌‌‌‌ی ایران در(ABU اتحادیه رادیو تلویزیونی آسیا- اقیانوسیه) انتخاب شده بود.

 مهران دوستی به دلیل بیماری تنفسی دقایقی پیش درگذشت و دوستداران و همراهان صدای گرمش را تنها گذاشت.

اگرچه بیماری ریوی وی چندان هم ناگهانی نبود چراکه دوستی، به علت عارضه‌ی قلبی روز چهارشنبه، دوم مهرماه در بیمارستان شهید رجایی بستری و جمعه چهارم مهر ماه تحت عمل جراحی قلب باز قرار گرفت که خوشبختانه عملش موفقیت آمیز بود اما دست تقدیر فرصت چندانی برای زیستن به وی نداد و در 59 سالگی دار فانی را وداع گفت.

 

روحش شاد.

منبع: رادیو جوان