What would you like to

 

چه آرزوی داری؟

چی شما رو به اشتیاق درونی میندازه؟

چه وضعیتی رو برای خودتون مطلوب و حتی عالی میدونید؟

 

خیلی از دانشجویانی که تازه فارغ و تحصیل شدن وقتی برای مشاوره شغلی میان، این طور میگن ..

من تحصیلاتم رو به پایان رسوندم ولی حتی یه ایده هم ندارم. ... 

من از اونها این طور میپرسم ..

 

اگه پول برات مهم نبود .. دوست داشتی چه کاری رو شروع کنی؟

واقعا بگو .. دوست داشتی زندگیت چطوری بود؟

 

در جواب بیشتر دانشجوها میگن ..

دوست دارم شاعر بشم .. نویسنده .. نقاش . ... 

کارهای که همه میدونیم در ابتدا پولی ازشون بدست نمیاریم.

 

یکی میگه دوست دارم دور از شلوغی شهر ..  یه محیط آروم و دلپذیر رو تجربه کنم .. اسب سواری کنم. ...

من بهش میگم میخوای توی یه باشگاه اسب دوانی کار کنی و به بقیه اسب سواری رو یاد بدی؟

بزار بیشتر در موردش حرف بزنیم .. دیگه میخوای چی کار کنی؟

 

وقتی در ادامه صبحت ها به نقطه شفاف  میرسم، جای که فرد به این نکته بیشتر توجه میکنه که دوست داره چه کاری رو انجام بده .. 

بهش میگم برو دنبال همین کار !!

درآمد و پول زیاد رو فراموش کن .. به این خاطر که .. 

اگه بدست آوردن پول برات مهم ترین هدف بشه .. تمام زندگیت رو به هدر خواهی داد ..

تو مشغول کارهای میشی که بهشون علاقه نداری .. با هدف این که بتونی زندگی کنی تا بتونی به کارهای که بهشون علاقه نداری ادامه بدی !!

من میگم این کار کاملا احمقانست !!

بهتر زندگی کوتاهی داشته باشی .. که در طول اون زندگی کوتاه به کارهای مشغول باشی که واقعا بهشون علاقه داری .. به جای این که یک زندگی طولانی که پر از کارهای که دوستشون نداری و ...

و در نهایت اگه واقعا به کاری که انجام میدی علاقه داشته باشی .. مهم نیست چه کاری باشه .. کم کم میتونی در اون زمینه به جایگاه بالای برسی.

تنها راهی که میشه در کاری به این جایگاه بالا رسید، این که واقعا با تمام وجود همراهش باشی .. کم کم میتونی به درآمدی که ابتدای این صحبت ها برات مهم بود هم برسی.

پس خیلی نگران نباش .. مطمئن باش کسانی هستن که به اون چه تو علاقه داری علاقه مند باشن.

 

اما این مطلقاً احمقانست اگه ..

تمام عمری که داری رو صرف انجام کاری بکنی که میل چندانی به انجامش نداری .. تا بتونی زندگی رو که میل چندانی به اون نداری رو ادامه بدی.

بعداز همه اینها به فرزندانت هم همین مسیر رو یاد مبدی .. ببینید دارید چی کار میکنید !! اگه فرزندانی رو بزرگ و تربیت کنید و همین زندگی رو به اونها هم یاد بدید .. تا بلکه اونهاهم بتونن خودشون رو به نوعی قانع کنن و بعد، این رویه در فرزندان اونها هم ادامه پیدا کنه ..

 

و این خیلی نارحت کننده ست .. و اصلا عجیب نیست که در اکثریت هیچ کدوم از این تلاش ها به نتیجه نمیرسن.

 

پس ..

به واقع به اهمیت این سوال از خودتون .. تاکید کنید ..

 

من به چه چیزی تمایل دارم ؟